En vän...

Ofta har jag fått höra, kanske inte ifrån Lotta men ifrån kvinnor i allmänhet, att män är barbarer som inte tänker på annat än blod, ära, seger..."när det väl gäller". Även om jag stundtals kan förstå denna ståndpunkt, så kan jag i samma ögonblick förkasta den. Kvinnor är inte, tänker inte, och handlar inte som män.

(citat)
"För en man finns det en sak han värdesätter än högre. Det är inte för någons skull, utan för hans egen, presonliga dröm. Den som drömmer om världaherravälde viger sitt liv åt att uppnå det. Den som jagar en grandios dröm, slukar andras drömmar i processen. Drömmar kan trösta eller såra en man, skänka honom livslust eller död. Även efter att drömmarna krossat en, fortsätter de att glöda i ens hjärta. Alla män föreställer sig ett liv på de premisserna. Ett liv som martyr för en gud vars namn är Dröm...
För mig är en vän någon som inte förlitar sig på andras drömmar. Nån som inte påverkas av andra utan skapar sitt eget öde. Om någon står i vägen för denne, slår denne tillbaka med hela sitt väsen. Även om den som står i vägen skulle vara jag själv. En person som inte är mig jämbördig kan inte vara min vän..."

Kommentarer
Postat av: Agneta

De flesta håller nog med dig om att det är skillnad på hur män och kvinnor fungerar - åtminstone idag. Frågan är snarare vad det beror på. Anser man att det är medfött, ja då är det ju bara att luta sig tillbaka och acceptera. Men anser man att det är samhället och uppfostran som skapar dessa värderingar och beteenden, ja då går de att förändra. Om man vill. =)

2007-08-12 @ 06:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0