Jag hinner inte!

En liten fundering. En vän skrev tidigare under kvällen följande till mig:
- "Jodå, allt bra. Fan va gött med fredag imorgon." - som svar på min fråga om hur livet stod till.

Ibland är det lustigt med hur ens hjärna fungerar. Först reflekterade jag inte en sekund över vad min vän sagt. Varför skulle jag? Han sade ju inget konstigt egentligen. Men så, typ en timme efter att min vän skrivit till mig, slog en tankeställare till. Varför skrev han "Fan va gött med fredag imorgon"? Vad är det egentligen som är så speciellt med det? Men "duh", pucko! Fredag! Slutet av arbetsveckan. Partaj! Sovmorgon! Ledighet!

Jo, jag vet. Men så till min tankeställare. Om vi nu helgonförklarar fredagen som den absolut bästa dagen på hela veckan eftersom den faktiskt avslutar arbetsveckan och påbörjar två dagars ledighet så sänker vi, enligt min tes, i samma andetag värdet på de föregående veckodagarna. Okej. Alla har kanske inte ett jobb de trivs med och då är ju åtminstone en tredjedel utav veckodagarna bortblåsta. En tredjedel sover vi och den sista tredjedelen ägnar vi åt...ja vadå? Gör vi egentligen inte samma saker under denna sista tredjedel som vi faktiskt gör under helgen? Med den enda skillnad att under veckodagarna försöker vi komprimera helgens två tredjedelar "göra" till en tredjedel. Och visst, vissa saker "kan" man nästan inte göra under veckodagarna. Man "kan" inte resa bort, "kan" inte supa sig full, "kan" inte ge fanken i att sova eftersom man har tid på sig att ta igen det, för att dra några exempel. Vi hinner helt enkelt inte. Eller så hindrar, i de flesta fall, vårat samvete och "duktiga jag" oss från allt för stora utsvävningar.

- "Hm. Har puckot någon poäng med det här självklara dravlet?"

Ja, kanske. Jag vet inte än. Den eventuella poängen i detta resonemang är att om man istället för att tänka kring helgen som någon slags räddning från allt det man inte hinner göra under veckodagarna börjar fundera riktigt ordentligt kring vad man faktiskt uttnytjar timmarna efter jobbet till så kommer säkerligen ganska många utav oss snart fram till att vi bara drönar bort tiden. Hur mycket tid sitter man inte och slösurfar vid datorn eller slötittar vid tv'n under veckans kvällar? En hel del känner säkerligen flera utav oss. Och egentligen är det väl inget fel med det, det är inte det jag påstår. Jag gör och känner likadant själv. Min teori är dock att vi på ett tidigt stadium intalar oss själva att vi "inte hinner" under veckodagarna och därför blir det ingenting utav det utan helgen blir räddningen till allt som skall göras.

Men så...med handen på hjärtat? Hur många timmar jobbar du effektivt på ett eller annat sätt under helgen? Det spelar ingen roll om det handlar om jobb-jobb, renoveringsarbete, städning, träning, matlagning eller bara allmän bildning. I mitt fall skulle jag vilja påstå att jag spenderar all tid mellan klockan 9.00 och 20.00 med något utav ovanstående. Alltså 11 timmar. Riktigt duktig känner jag mig ofta efteråt eftersom jag hunnit med så mycket under (exempelvis) den "långa lediga" lördagen.
Hur mycket liknande gör jag under veckodagarna?
Vianor (arbetsplatsen) 8 timmar. Barnen 3-4 timmar. Småstädning/hushållsarbete 1-2 timmar. Totalt 13-15 timmar.

Hm. Men vänta nu? Var det inte under veckodagarna jag inte hann? Och var det inte efter 11 timmars arbete under lördagen som jag kände mig riktigt duktig? Så visst är det sant att vi inte hinner allt under veckorna. Långt ifrån. Men faktum är att vi ofta inte hinner mer under helgen samtidigt som det känns som att vi hunnit med så mycket.

Det tål att tänkas på. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0