Hört på jobbet

Det utlovade inlägget om mytomaner och andra imbiciller är, i väntan på godkännande från högre ort, lagt på is. Tills vidare får ni hålla tillgodo med dessa två skämt som en kund på jobbet berättade idag:

Nr 1
I Sverige har vi Systembolaget och i Norge heter det "Vinmonopolet" trots att man faktiskt säljer starkare saker än vin. I Finland är man mera rakt på sak så där heter de populära butikerna helt enkelt "Alko".

Hur som helst. Tidigt på julaftons morgon ringer telefonen hemma hos en föreståndare för någon av dessa butiker och en herre frågar ganska korrekt:
- Gomorron, jo jag undrar när öppnar ni butiken?
- Jo, svarar föreståndaren artigt, det är ju julafton idag så vi har faktiskt stängt.
- Då får jag tacka för upplysningen, kommer det lika artiga svaret.

Nästa dag ringer telefonen igen tidigt på morgonen hemma hos föreståndaren och rösten som inte längre är fullt så korrekt och stadig frågar:
- Undrar när ni öppnar idag?
- Ja, det är ju juldagen idag, svarar föreståndaren med tillkämpad artighet, så vi har faktiskt stängt idag också.
- Tack för'e, tack för'e, svarar rösten.

På Annandagens morgon ringer det igen. En riktigt sluddrig röst undrar:
- Jo goa föreschtåndaren, en annan unnrar schå mycke, när öppnar ni egentligen?
- Nu har ni ringt både på julafton och på juldan och jag har talat om att vi har stängt. I dag är det Annandan och då har vi också stängt. Men i morgon klockan nio öppnar vi och då ska jag personligen vara där och se till att ni inte blir insläppt!
- Inschläppt? Jag vill inte bli inschläppt. Jag vill bli utschläppt!

Nr 2
En man står inför Sankte Per vid Pärleporten. Sankte Per förklarar att det är inte helt enkelt att få komma in i himmeln. Vissa villkor måste var uppfyllda innan man får passera in genom Pärleporten.
- Har du levt ett religiöst liv och gått i kyrkan?
- Nja, kanske inte, svarar mannen.
- Det var inte bra.

- Har du kanske varit generös, givit pengar till fattiga eller välgörenhet?
- Nja, kanske inte, svarar mannen.
- Det var inte bra.

- Har du gjort goda gärningar, som att vara hjälpsam mot grannar?
- Nja, kanske inte, svarar mannen.
- Några andra goda gärningar?
- Nja, kanske inte, svarar mannen.
- Det var inte bra.

Sankte Per blir fundersam och säger smått förargad:
- Alla gör något bra någon gång. Hjälp till, jag försöker hjälpa dig. Tänk efter! Något gott måste du ha gjort.

Efter någon sekunds funderande säger mannen:
- Det var förstås den där gamla damen. Jag kom ut från affären och såg henne omringad av ett dussin ligister. De hade tagit hennes handväska, knuffat omkull, sparkade och hånade henne. Jag blev så fruktansvärt arg att jag ställde ned mina kassar, gick in i hoppen och tog tillbaka hennes väska. Sedan hjälpte jag henne upp på fötter och gick fram till störste av dom och talade om vilken feg usling han var. Och sedan spottade jag honom rakt i ansiktet.

- Wow! säger Sankte Per, Det var imponerande. När hände det här?
- För omkring 10 minuter sedan.

Kommentarer
Postat av: Dryden

Kolon-e! :e

2008-12-09 @ 00:16:08
URL: http://www.dryden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0